Sunday, July 17, 2011

Idea..idea

"Idea datang masa solat. Eii! Geramnya..."  Begitulah kerja syaitan. Sentiasa membisik agar kita terlalai. Memang kita kena sentiasa bertarung untuk tetap khusyuk. Sebenarnya dalam seluruh kehidupan, kita memang senantiasa terlalai. Sebab itu kena minta Allah sentiasa memberi kita cahaya petunjuk dan hidayah-Nya agar kita tidak tersasar. Bukan sahaja dalam solat. Bahkan dalam apa jua perkara yang kita lakukan.

Okey, nak share resepi cupcake yang saya buat malam tadi. Hershey's easy chocolate cake. Texture kek ni lebih ringan daripada kek yang biasa saya buat. (resepi kek coklat Along Roz - myresepi. Lain kali saya share)




Hershey's easy chocolate cake

·         2 cawan gula
·         1-3/4 cawan tepung
·         3/4 cawan cocoa
·         1-1/2 teaspoons baking powder
·         1-1/2 teaspoons baking soda
·         1 teaspoon garam
·         2 biji telur
·         1 cawan susu fresh milk
·         1/2 cawan minyak masak
·         2 teaspoons esen vanilla
·         1 cawan air panas baru didih
   
1.     Ayak tepung bersama dengan serbuk cocoa, baking soda, baking powder. dan garam kedalam mangkuk mixer. (Saya terlupa masukkan garam. Mungkin sebab tu agak  rasa ringan and kurang lemak). Masukkan telur, susu, minyak masak dan esen vanilla.* Pukul dengan kelajuan sederhana selama 2 minit. Hentikan mixer dan masukkan air panas didih. Kacau dengan spatula sehingga rata. (Batternya agak cair). Tuang kedalam cawan cupcake dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan sebelum itu. Suhunya bergantung kepada oven masing2.  Oven saya kecil dan dah tua... (bila gaknya dapat beli yang baru) Kena turunkan suhu serendah 130 deg C.

2.     * Saya ada terbaca somewhere kt internet yang "pure vanilla extract" diextract menggunakan alkohol. Tak tahulah macamana caranya.   Saya guna vanilla essence Star Brand atau vanilla essence yang clear cerah colour nya

    No comments:

    Post a Comment

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...